Στον μακρύ ανηφορικό δρόμο που τραβάμε προς την οικο-αυτάρκεια
χρειαζόμαστε πολλά εργαλεία για να κάνουμε την δουλειά μας γρήγορα και
αποδοτικά. Σήμερα θα παρουσιάσουμε μια πολύ απλή στην κατασκευή της
μηχανή που θα μας καθαρίζει τα πουλερικά σε ένα με δύο λεπτά. Μην φανταστείτε ότι είναι κάτι πολύπλοκο και δύσκολο να κατασκευαστεί. Μπορούμε να το φτιάξουμε με υλικά που θα βρούμε στην αποθήκη μας και κάποια που θα αγοράσουμε με μικρό κόστος.
Υπάρχουν σε πολλές παραλλαγές ,μικρές που παίρνουν κίνηση από ένα μικρό δράπανο κατά προτίμηση ρυθμιζόμενων στροφών και μεγαλύτερες με κάδο μέσα στο οποίο ρίχνουμε τα πουλερικά για ξεπουπούλιασμα και παραλλαγές τους.
Στον
δεύτερο τύπο έχουμε έναν κάδο με καουτσουκένια δάκτυλα που
περιστρέφονται και εκεί μέσα ρίχνουμε τα πουλερικά - από ένα έως τέσσερα
- ανάλογα με το μέγεθος του κάδου και την ισχύ του μοτέρ.Τα πουλερικά
ξεπουπουλιάζονται σε ένα με δύο λεπτά και είναι έτοιμα για να
συνεχίσουμε το καθάρισμα τους από τα εντόσθια.Και οι δύο μηχανές είναι πολύ εύκολες στην κατασκευή τους και το συνολικό κόστος είναι τουλάχιστον το ένα έκτο της τιμής αγοράς μιάς έτοιμης.Το πιό δύσκολο κομμάτι ήταν να βρούμε μοτέρ συνεχούς ρεύματος αρκετά δυνατό και χαμηλών στροφών ώστε να λειτουργεί η μηχανή μας ανεξάρτητα από το δίκτυο της ΔΕΗ. Όταν μιλάμε για αυτάρκεια είναι σημαντικό να μπορούμε να λειτουργούμε εκτός δικτύου ρεύματος με χαμηλή τάση 12 ή 24 βολτ που μπορούμε να τα πάρουμε εύκολα από μια ή δύο μπαταρίες αυτοκινήτου.
-
Μερικά κομμάτια σιδηρογωνιές και βίδες για την κατασκευή της βάσης που
θα στηρίξει τη μηχανή(Εμείς μετασκευάσαμε ένα έτοιμο καρότσι με ρόδες
).
-
Έναν ανοξείδωτο δίσκο πάχους 3 χιλιοστών με διάμετρο 2 εκατοστά
μικρότερο από τη εσωτερική διάμετρο του βαρελιού. Στο δίσκο αυτό θα
πρέπει να ανοιχτούν τρύπες ώστε να μπουν τα ελαστικά δάχτυλα ακτινωτά.
Στο κέντρο του δίσκου κολλήθηκε σωλήνας 5 εκατοστών αντίστοιχης διατομής
με τον άξονα με το ρουλεμάν ώστε να φωλιάσει και να ασφαλίσει στον
άξονα.
Μετά
ανοίγουμε δύο τρύπες αντιδιαμετρικά στην βάση του βαρελιού αρκετά
μεγάλες ώστε να μπορούν να βγαίνουν τα πούπουλα κατά τη διαδικασία
ξεπουπουλιάσματος με τη βοήθεια και του νερού που θα ψεκάζουμε από επάνω
- με περιμετρικά του χείλους του βαρελιού - σωλήνα Φ16 στον οποίο
έχουμε κάνει μικρές τρύπες (εσωτερικά με κατεύθυνση προς το κέντρο του
δίσκου) με ένα τρυπάνι 2-3 χιλιοστών.
Χρησιμοποίησα
λόγω τροχαλιών 1:2 ώστε να πάρω τις στροφές που θέλω τελικά. Το μοτέρ
είναι πάρα πολύ βαρύ και θέλει ενισχυμένη βάση για να στηριχτεί και
ενισχυμένα καλώδια τροφοδοσίας με ρεύμα σαν αυτά που χρησιμοποιούμε όταν
μένει ένα αυτοκίνητο από μπαταρία και συνδέουμε την μπαταρία του με μια
άλλη για να πάρει μπροστά.
Το ρεύμα που διαρρέει τα καλώδια κατά την λειτουργία του μοτέρ είναι πολλά αμπέρ.
Για να κάνουμε σωστή δουλειά χρειαζόμαστε και ένα διακόπτη συνεχούς ρεύματος που να αντέχει σε πολλά αμπέρ και μια ασφάλεια 30 αμπέρ για την προστασία του κυκλώματος.
Κατά την λειτουργία της ξεπουπουλιάστρας καλό είναι να έχουμε σε λειτουργία την μηχανή του αυτοκινήτου για ένα-δύο λεπτά στο ρελαντί (ιδίως αν η μπαταρία δεν είναι σε καλή κατάσταση ή είναι πολύ μικρή) όσο δηλαδή θα κρατήσει το ξεπουπούλιασμα της κότας.
Στο επάνω χείλος του βαρελιού προσαρμόσαμε - στο σωλήνα Φ16 που θα ψεκάζει με νερό το κοτόπουλο - ένα μικρό κομμάτι λάστιχο μαζί με ένα ταχυσύνδεσμο για την εύκολη προσαρμογή ενός λάστιχου από μια βρύση.
Κάνουμε ένα τελευταίο έλεγχο στην όλη κατασκευή και κάνουμε την πρώτη δοκιμή χωρίς κοτόπουλο και χωρίς νερό. Αφού βεβαιωθούμε ότι το όλο σύστημα γυρίζει κανονικά χωρίς να βρίσκει κάπου κάποιο εξάρτημα , είμαστε έτοιμοι για την πρώτη δοκιμή.

Παίρνουμε μια κότα που έχουμε σφάξει πρώτα και έχουμε μουλιάσει για ένα - δύο λεπτά μέσα σε καζάνι με καυτό νερό και την ρίχνουμε μέσα στο βαρέλι που έχουμε από νωρίτερα βάλει σε λειτουργία.
Σε
ένα λεπτό το πολύ η κότα έχει καθαρίσει από τα συνεχή χτυπήματα πάνω
στα ελαστικά δάκτυλα. Είναι απίστευτο με πόση ευκολία καθαρίζει η κότα
από το πούπουλα της. Όσοι έχουν πουλερικά ξέρουν ότι ο μεγαλύτερος
μπελάς είναι το ξεπουπούλιασμα τους. Η μηχανή αυτή είναι γρήγορη και
αποδοτική , σε ένα λεπτό το πουλερικό είναι έτοιμο και καθαρό για να
συνεχίσουμε το κόψιμο-τεμάχισμα και καθαρισμό εντοσθίων του. Η μηχανή που φτιάξαμε με την βοήθεια των δύο συνεργατών μου του Αϊντίν και του Δημήτρη τους οποίους και ευχαριστώ θερμά δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από τις έτοιμες του εμπορίου.

Το κόστος κατασκευής της είναι υποπολλαπλάσιο της εμπορικής (η φθηνότερη εμπορική κάνει από όσο ξέρω 650€) ,φτιάχτηκε από τα χεράκια μας σε μερικά απογεύματα με διάφορα μεταχειρισμένα υλικά και έχει και το πλεονέκτημα ότι δεν απαιτεί 220 βολτ για να λειτουργήσει αλλά αρκεί και μια μπαταρία αυτοκινήτου 12 βολτ.
Πιστεύω ότι άξιζε τον κόπο και τα λιγοστά χρήματα που δώσαμε για την κατασκευή της.
Παρακάτω βλέπετε :
- τον Αϊντίν να καμαρώνει για το δημιούργημα μας
- τη μηχανή έτοιμη για λειτουργία
- την πρώτη κότα που μόλις έχει ξεπουπουλιάσει η μηχανή
Υ.Γ. Θα ακολουθήσει συμμάζεμα των καλωδίων ,κάλυψη του μοτέρ και βάψιμο των μετάλλων ώστε να ομορφαίνει η μηχανή.
Όσοι έχετε πουλερικά , λίγο ελεύθερο χρόνο και πιάνουν τα χέρια σας ΤΟΛΜΗΣΤΕ ΤΟ !!!
Ευχαρίστως να βοηθήσω αν κάπου κολλήσετε στην κατασκευή.
http://www.ftiaxno.gr











