Η Σαντορίνη κέρδισε το στοίχημα απογειώνοντας φέτος τον τουρισμό αλλά και τη σεζόν της, καθώς θα
υποδέχεται πτήσεις από το εξωτερικό μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, ενώ 140 καταλύματα θα παραμείνουν ανοικτά και τον Δεκέμβριο.
Το νησί με τους 18 χιλιάδες μόνιμους κατοίκους αναδεικνύεται σε παγκόσμιο brand name και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις -με δεδομένο ότι η σεζόν συνεχίζεται- θα υποδεχθεί περί το 1,5 εκατομμύριο επισκέπτες (αεροπορικώς, ακτοπλοϊκώς και επιβάτες κρουαζιέρας).
Η Σαντορίνη έγινε ο καλύτερος μάνατζερ του εαυτού της, πλασάροντας όχι μόνο τον αρχαιολογικό χώρο στο Ακρωτήρι, την Καμμένη, την Καλντέρα, αλλά και οτιδήποτε άλλο μπορεί να την κρατήσει ψηλά στη διεθνή επικαιρότητα, είτε πρόκειται για σταρ του Χόλιγουντ που φωτογραφίζονται στα Φυρά και στην Οία, είτε με τους γάμους των Γιαπωνέζων και των Κινέζων στην Καλντέρα με τους δεύτερους να την θεωρούν κορυφαίο ελληνικό προϊόν, είτε μέσα από τη δράση Santorini Experience.
3.000 θεατές παρακολούθησαν την έκτη επέτειο του Red Bull Art of Motion που έγινε για δεύτερη φορά στην Οία, όπου στον τελικό οι 18 καλύτεροι αθλητές του κόσμου από 13 χώρες μάγεψαν με τα εντυπωσιακά άλματα και τις ακροβατικές φιγούρες τους.
Μάλιστα, όπως λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο κ. Μανόλης Καραμολέγκος, πρόεδρος των ξενοδόχων του νησιού, «το αποτέλεσμα δικαιώνει τις πρωτοβουλίες για να καθιερώσουμε τον προορισμό μας σε δωδεκάμηνο» και σημειώνει ότι φέτος ο Οκτώβριος είναι ο καλύτερος όλων των εποχών, ενώ η χρονιά έχει επιμηκυνθεί έως και τα μέσα Νοεμβρίου. Οι πτήσεις τσάρτερ συνεχίζονται μέχρι το τέλος του μήνα, μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου υπάρχουν πτήσεις από Αυστρία και Αγγλία, με τα καταλύματα να συνεχίζουν να έχουν μεγάλες πληρότητες.
«Είναι χαρακτηριστικό», συνεχίζει, «ότι φέτος τον Δεκέμβριο θα είναι ανοιχτά 120 με 140 καταλύματα -όταν πριν από 3 χρόνια ο αριθμός τους δεν ξεπερνούσε τα 20- και δείχνει ακριβώς τη δυναμική του προορισμού».
Γάμος στη Σαντορίνη. Οι ομαδικοί γάμοι Κινέζων στη χώρα μας έγιναν ιδιαίτερα γνωστοί μέσω του προγράμματος «Rose wedding» (Τριανταφυλλένιοι γάμοι), ενώ για το νησί αποτελούν παράδοση καθώς ο πρώτος έγινε το 2006 στην Οία.
Μέχρι τέλος Αυγούστου οι αεροπορικές αφίξεις έφτασαν τους 320.000 επιβάτες, ενώ μέχρι τέλος Ιουνίου άλλοι 240.000 ήταν οι επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν το νησί.
Τα ξενοδοχεία που παραμένουν ανοικτά έχουν πληρότητες 80%, συνεχίζει, ακόμα και τον Δεκέμβριο. Οπως λέει, οι επισκέπτες από την ασιατική αγορά προτιμούν να επισκέπτονται τη Σαντορίνη την άνοιξη και το φθινόπωρο. Φέτος τον Νοέμβριο αναμένονται 25.000 τουρίστες και σχεδόν 20.000 επισκέπτες τον Δεκέμβριο.
Πληρότητες 100%
Ιδιαίτερη ήταν και η δυναμική του «Santorini Experience» που διοργανώθηκε φέτος για δεύτερη χρονιά και οι συμμετοχές, μεταξύ των οποίων και των Ολυμπιονικών Σπύρου Γιαννιώτη, Αλέξανδρου Νικολαΐδη και Περικλή Ιακωβάκη, ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, προσελκύοντας παγκόσμιο ενδιαφέρον. Το τριήμερο της διοργάνωσης -αρχές Οκτωβρίου- τα ξενοδοχεία είχαν πληρότητες 100%. Το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης περιελάμβανε κολύμβηση ανοιχτής θαλάσσης από το ηφαίστειο στο παλιό λιμάνι των Φηρών. Διαδρομές τρεξίματος στο μονοπάτι που ενώνει την Οία με τα Φηρά με θέα την Καλντέρα, και το Red Bull Art of Motion στο οποίο συμμετείχαν 18 από τους καλύτερους αθλητές freerunning του κόσμου. Tην κορυφή κατέκτησε ο Ολλανδός Μπαρτ φαν ντερ Λίντεν, ενώ στον αγώνα συμμετείχε και ο 19χρονος Δημήτρης Κυρσανίδης, δις παγόσμιως πρωταθλητής.
Σε ένα από τα σημαντικότερα freerunning του πλανήτη, που έγινε στο Φυροστεφάνι οι 18 αθλητές, από 13 χώρες συνδύασαν τέχνη και αθλητισμό σε μια διαδρομή πάνω από στέγες, τοίχους, μπαλκόνια και πισίνες. Τον αγώνα παρακολούθησαν πάνω από 3.000 θεατές. Στο «Santorini Experience» έλαβαν μέρος αθλητές από τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Κολομβία, τη Χιλή, τη Νέα Ζηλανδία, την Αγγλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Ισπανία, τη Ρωσία, την Ολλανδία, τη Φινλανδία, τη Σουηδία, την Ελβετία, τη Ρουμανία, τη Σκοτία, τη Σλοβακία, την Ουκρανία, τη Ν. Αφρική, το Μαρόκο, την Ταϊτή, την Ταϊβάν, την Τουρκία, την Αλβανία, την Κύπρο και φυσικά την Ελλάδα.
«Το "Santorini Experience" έχει γίνει πια θεσμός για το νησί μας» λέει ο δήμαρχος Θήρας Αναστάσιος Νικόλαος Ζώρζος και σημειώνει ότι «η ηφαιστειακή γη και η ενέργεια που μεταδίδει ο τόπος μας σε συνδυασμό με την αθλητική δραστηριότητα αποτελούν εγγύηση για μία μοναδική εμπειρία ζωής. Η Σαντορίνη προσφέρει εναλλακτικές μορφές τουρισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και το "Santorini Experience" το αποδεικνύει περίτρανα».
Την ώρα που η Σαντορίνη ζει το θαύμα της, ένα άλλο ισχυρό brand name του ελληνικού τουρισμού, η Μύκονος, φαίνεται ότι κατέβασε πρόωρα ρολά. Ηδη από τα μέσα Σεπτέμβρη η μία μετά την άλλη οι παραλίες του νησιού έκλεισαν, με τελευταία τη διάσημη Nammos. Μετά από τις πληρότητες 100% του Ιουλίου και του Αυγούστου, οι αφίξεις τον Σεπτέμβριο ήταν πολύ πεσμένες σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία μέχρι τα τέλη Αυγούστου στο νησί αποβιβάστηκαν αεροπορικώς 250.000 άτομα.
Αντίθετα η γειτονική Τήνος κέρδισε φέτος το καλοκαίρι τις εντυπώσεις και πέτυχε αύξηση ρεκόρ -για τα δεδομένα της- κατά 42% στις διανυκτερεύσεις της. Οι πληρότητες στα καταλύματα από τα μέσα Ιουνίου μέχρι και το τέλος Αυγούστου ήταν στο 100%. Ο Σεπτέμβριος έκλεισε με υψηλές πληρότητες, ενώ κρατήσεις υπάρχουν μέχρι και το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου. Παράλληλα, συνεχίζονται οι δράσεις για την προβολή του νησιού, όπως αυτή που έγινε στις 11 του τρέχοντος μηνός στο Παρίσι και η οποία είχε θέμα την ιδιαίτερη γαστρονομία του νησιού. Ο Δήμος Τήνου, σε συνεργασία με τον Γραφείο ΕΟΤ στο Παρίσι, πραγματοποίησε την εκδήλωση στο εστιατόριο της Μαρίας Νικολάου «Evi Evane», όπου η Τηνιακιά μαγείρισσα Νικολέττα Φωσκόλου μύησε τους Γάλλους δημοσιογράφους και tour operators στην κουζίνα της Τήνου.
Ο ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΕΤΕ
35 εκατ. αφίξεις και έσοδα 20 δισ. ευρώ ο νέος στόχος
Να πετύχει 35 εκατομμύρια αφίξεις και 20 δισ. τουριστικά έσοδα μέχρι το 2021 είναι ο νέος στόχος για τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με τον ανανεωμένο Οδικό Χάρτη, που παρουσιάστηκε στο πρόσφατο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
Επίσης ο Οδικός Χάρτης, που εκπονήθηκε από την PwC ? REMaCO, προβλέπει ότι οι άμεσες θέσεις απασχόλησης θα ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο. Αν οι στόχοι επιτευχθούν, η άμεση και έμμεση συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας θα ανέλθει στα 43 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι οι στόχοι δεν θα είναι οριζόντιοι για όλους τους προορισμούς της χώρας. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι μέχρι το 2021 ο στόχος για την Κρήτη είναι να έχει αύξηση 15% στις αφίξεις και 20% στα έσοδα ενώ για την κεντρική Μακεδονία ο στόχος είναι αντίστροφος (αύξηση 20% στις αφίξεις και 15% στα έσοδα).
Σύμφωνα με τη μελέτη, ο τουρισμός αποτελεί «μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας», ωστόσο απαραίτητη προϋπόθεση είναι η πραγματοποίηση επενδύσεων 6,5 δισ. ευρώ την επόμενη πενταετία από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, που θα αφορά νέες επενδύσεις αλλά και δημόσιες υποδομές.
Επενδύσεις
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Ανδρέας Ανδρεάδης, σημείωσε ότι απαιτούνται επενδύσεις ύψους 3 δισ. ευρώ ετησίως προκειμένου να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Και παράλληλα -όπως είπε- την επόμενη 5ετία θα απαιτηθούν 105 χιλιάδες επιπλέον νέες κλίνες 5 αστέρων, οι οποίες θα προκύψουν είτε μέσα από τη δημιουργία νέων μονάδων, είτε με την αναβάθμιση υπαρχόντων ξενοδοχείων.
Για το θέμα των επενδύσεων ο κ. Κωνσταντίνος Βασιλείου, γενικός διευθυντής του τομέα τραπεζικής επιχειρήσεων και επενδυτικής τραπεζικής του ομίλου Eurobank, σημείωσε ότι ενώ ότι το 2015 είχε κατατεθεί μόλις μία επενδυτική πρόταση για χρηματοδότηση, φέτος η εικόνα είναι πολύ διαφορετική με την τράπεζα να έχει εκταμιεύσει ήδη 200 εκατ. ευρώ για χρηματοδότηση 5 επενδυτικών σχεδίων, ενώ προβλέπεται η εκταμίευση άλλων 250 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους για τη χρηματοδότηση επιπλέον έξι επενδυτικών σχεδίων.
Εφη Καραγεώργου
efikar@pegasus.gr
http://www.ethnos.gr