Το γεγονός αυτό το οποίο έρχεται στο φως σχεδόν 100 χρόνια µετά την καταστροφή κρατήθηκε µυστικό ώς τώρα από την οικογένεια του πιο υψηλόβαθµου από τους αξιωµατικούς του πλοίου που επέζησαν της καταστροφής. Ο ανθυποπλοίαρχος Τσαρλς Λαϊτόλερ συγκάλυψε το σφάλµα επειδή ανησυχούσε ότι ίσως οδηγούσε στη χρεοκοπία τους ιδιοκτήτες του υπερωκεάνιου και να χάσουν τη δουλειά τους οι συνάδελφοί του.
Ο Λαϊτόλερ πέθανε το 1952 ως ήρωας πολέµου της µάχης της Δουνκέρκης και το γεγονός δεν αποκαλύφθηκε από φόβο ότι θα κατέστρεφε τη φήµη του. Οµως τώρα η εγγονή του, η Λαίδη Λουίζ Πάτεν, το αποκαλύπτει στο νέο µυθιστόρηµά της «Good as Gold» («Καλός σαν χρυσός»). Ο παππούς της είχε πεθάνει πριν γεννηθεί εκείνη, όµως έζησε µε τη γιαγιά της που της αφηγήθηκε την ιστορία.
«Ολο δεξιά!»
Το λάθος συνέβη επειδή την εποχή εκείνη που τα πλοία µετατρέπονταν από ιστιοφόρα σε ατµόπλοια υπήρχαν δύο συστήµατα πηδαλιούχησης εντελώς αντίθετα µεταξύ τους. Ετσι, η διαταγή για στροφή «όλο δεξιά!» σήµαινε ότι το πηδάλιο έπρεπε να γυρίσει δεξιά βάσει του παλιού συστήµατος και αριστερά βάσει του νέου. Οταν ο υποπλοίαρχος Ουίλιαµ Μέρντοκ εντόπισε το παγόβουνο σε απόσταση δύο µιλίων, η διαταγή του «όλο δεξιά!» παρερµηνεύθηκε από τον πηδαλιούχο Ρόµπερτ Χίτσινς, ο οποίος έστριψε το πλοίο δεξιά αντί αριστερά. Ειδοποιήθηκε σχεδόν αµέσως να διορθώσει το λάθος, όµως ήταν αργά.
Σύµφωνα µε τη Λαίδη Πάτεν, την κατάσταση επιδείνωσε στη συνέχεια το γεγονός ότι ο πρόεδρος της πλοιοκτήτριας εταιρείας Μπρους Ισµαϊ έπεισε τον καπετάνιο να συνεχίσει τον πλου. Ετσι αυξήθηκε η πίεση του νερού που έµπαινε στο κύτος, µε αποτέλεσµα ο «Τιτανικός» να βυθιστεί πολλές ώρες νωρίτερα απ ό,τι αν είχε σταµατήσει τις µηχανές.