Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2012

Το πολυνομοσχέδιο με τις συμπληρωματικές διατάξεις του "Καλλικράτη"

Η διαδικασία για την εκτέλεση έργων αυτεπιστασίας από τους δήμους, με στόχο την απορρόφηση περίπου 120.000 ανέργων τα προσεχή χρόνια, ρυθμίζεται σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που δόθηκε προς διαβούλευση στα κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση, στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος και την Ένωση Περιφερειών.
 Ο υπουργός Εσωτερικών κ. Τάσος Γιαννίτσης.

 Δείτε το νομοσχέδιο 
Για τον "Καλλικράτη" - ν.   3852/2010 http://kallikratis.ypes.gr/Contents.aspx?CatId=63 
Με το πολυνομοσχέδιο, που θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπήρξε και αίτημα των δημάρχων, συμπληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο του «Καλλικράτη» και επιλύονται μία σειρά θέματα που έχουν σχέση με τη λειτουργία του νέου Φορέα Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων στο Λεκανοπέδιο. Μεταξύ άλλων, συμπληρώνεται το θεσμικό καθεστώς του «Καλλικράτη» κυρίως όσον αφορά τον ορισμό και τις αρμοδιότητες των αντιδημάρχων, τη σύσταση και λειτουργία των περιφερειακών επιτροπών, την εκλογή νέου περιφερειάρχη στην περίπτωση που κενώθηκε η θέση και τις νέες αρμοδιότητες των δήμων, ενώ αντικαθίσταται το άρθρο 207 που αφορά τους προέδρους των Νησιωτικών Δημοτικών Κοινοτήτων. Ακόμη, θα αμείβονται οι περιφερειακοί σύμβουλοι των νησιωτικών περιφερειακών ενοτήτων στους οποίους ο Περιφερειάρχης έχει μεταβιβάσει αρμοδιότητες. 
Στο Άρθρο 2  του νομοσχεδίου, για τις Νησιώτικες Δημοτικές Κοινότητες, αναφέρονται:
Το άρθρο 207 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής: 
«Αρθρο 207 
Νησιωτικές Δημοτικές Κοινότητες
    1. Ο  πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας που εκτείνεται στην εδαφική περιφέρεια ενός νησιού (νησιωτική δημοτική κοινότητα)  ασκεί επιπλέον τις ακόλουθες
αρμοδιότητες:  
α)  Έχει την ευθύνη της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών που είναι εγκατεστημένες στη δημ οτική κοινότητα
β)  Παρακολουθεί την εξέλιξη των έργων και των εργασιών που εκτελούνται στη δημοτική κοινότητα
γ) Μεριμνά για την καλή κατάσταση και λειτουργία του εξοπλισμού που βρίσκεται στη δημοτική κοινότητα. 
δ) Υπογράφει με εξουσιοδότηση του δημάρχου, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά και λοιπά διοικητικά έγγραφα που εκδίδονται από τις δημοτικές υπηρεσίες που λειτουργούν στα όρια της δημοτικής κοινότητας
ε)  Ασκεί τις αρμοδιότητες της χορήγησης των αδειών καταστημάτων και επιχειρήσεων αρμοδιότητας του δήμου,  της έκδοσης πιστοποιητικών προσωπικής και οικογενειακής κατάστασης των δημοτών και της έκδοσης βεβαιώσεων μόνιμης
κατοικίας.  
στ) Ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που μπορεί να τους μεταβιβάζει με απόφασή του ο δήμαρχος, που αφορά τη δημοτική κοινότητα. 
   2. Στον πρόεδρο της δημοτικής κοινότητας του παρόντος άρθρου χορηγείται μηνιαία αποζημίωση ίση με το τριάντα τοις εκατό (30%) της αποζημίωσης του αντιδημάρχου του οικείου δήμου. 
Ακόμη, θα αμείβονται οι περιφερειακοί σύμβουλοι των νησιωτικών περιφερειακών ενοτήτων στους οποίους ο Περιφερειάρχης έχει μεταβιβάσει αρμοδιότητες. 

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 6 για την "Καταστατική θέση των αιρετών", στην παράγραφο 5, αναφέρονται:

5.  Στην παράγραφο 1 του άρθρου 181 του ν. 3852/2010 προστίθεται εδάφιο ως εξής:
Ο περιφερειακός σύμβουλος των νησιώτικων περιφερειακών ενοτήτων στον οποίο ο Περιφερειάρχης έχει μεταβιβάσει αρμοδιότητές του δικαιούται αντιμισθίας. 
Στο τέλος της  παραγράφου 3 του άρθρου 181 του ν. 3852/2010 προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Στους περιφερειακούς συμβούλους στους οποίους ο περιφερειάρχης μεταβιβάζει αρμοδιότητές του καταβάλλεται αντιμισθία ίση με το τριάντα τοις εκατό (30%) της αντιμισθίας του αντιπεριφερειάρχη».
 
Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης ρυθμίσεις με στόχο την εξυγίανση των οικονομικών των δήμων. Καθορίζονται έτσι:
-Η χρηματοδότηση δανείων των δήμων για την ισοσκέλιση των προϋπολογισμών τους.

-Η χρηματοδότηση παρεπόμενων συμφωνιών δανειακών συμβάσεων των δήμων για την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων τους.

-Η χρηματοδότηση χρηματοοικονομικών διευκολύνσεων προς δήμους, οι οποίοι θα ενταχθούν στο Ειδικό Πρόγραμμα Εξυγίανσης των ΟΤΑ

Από την άλλη πλευρά, συμπληρώνεται το θεσμικό καθεστώς του «Καλλικράτη» κυρίως όσον αφορά τον ορισμό και τις αρμοδιότητες των αντιδημάρχων, τη σύσταση και λειτουργία των περιφερειακών επιτροπών, την εκλογή νέου περιφερειάρχη στην περίπτωση που κενώθηκε η θέση και τις νέες αρμοδιότητες των δήμων.

Με το νομοσχέδιο παρέχεται ακόμη η ευχέρεια στους δημάρχους να καθορίζουν ειδικά μειωμένα τιμολόγια ύδρευσης για τους οικονομικά αδύνατους υπόχρεους. Επιπλέον, δίνεται το δικαίωμα μετάταξης στους οικείους δήμους του προσωπικού που απασχολείται σε δημοτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς που κλείνουν. «Φύλλο πορείας» προς τους δήμους μπορεί να λαμβάνει και το πλεονάζον προσωπικό των περιφερειών που απασχολείται κυρίως σε τεχνικές υπηρεσίες.

Ακόμη προβλέπεται η χρηματοδότηση του Προγράμματος «Αυτοδιοίκηση-Κοινωνική Συνοχή-Ισόρροπη Ανάπτυξη» (ΑΚΣΙΑ) μέσω πόρων που προέρχονται από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, ενώ με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της ΚΕΔΕ, δύναται μέρος των εσόδων των δήμων που κατατίθενται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και προέρχονται από την επιβολή του φόρου ζύθου, του τέλους διαφήμισης Δ’ κατηγορίας και του 15% του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, να αποδίδεται στους δήμους για τη χρηματοδότηση του προγράμματος αυτεπιστασίας.

Επίσης, υπάρχει ειδική αναφορά στα κοινωνικά παντοπωλεία, τα οποία παρέχουν είδη πρώτης ανάγκης για τη σίτιση και την ένδυση απόρων κατοίκων, προερχόμενα από δωρεές και χορηγίες, ενώ προστίθεται ότι στο πλαίσιο των δημοτικών κοινωνικών παντοπωλείων ο δήμος μπορεί να διοργανώνει και συσσίτια για τη διανομή φαγητού σε απόρους κατοίκους.

Στο κεφάλαιο 3 υπάρχουν όλες οι ρυθμίσεις για τους νέους φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ), οι οποίοι είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και στους οποίους μετέχουν υποχρεωτικά όλοι οι δήμοι των διαχειριστικών ενοτήτων της περιφέρειας.

Το δεύτερο μέρος του σχεδίου νόμου αφορά την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας της ευρωπαϊκής οδηγίας για με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής πολιτών τρίτων χωρών με σκοπό την απασχόληση υψηλής ειδίκευσης, η οποία καθορίζει:

α) τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής στην ελληνική επικράτεια, για διάστημα που υπερβαίνει τους τρεις μήνες, πολιτών τρίτων χωρών με σκοπό την απασχόληση υψηλής ειδίκευσης, ως κατόχων μπλε κάρτας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των μελών της οικογένειάς τους,

β) τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής των κατόχων μπλε κάρτας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των μελών της οικογένειάς τους σε κράτη μέλη διαφορετικά από εκείνο που τους χορήγησε αρχικά τη μπλε κάρτα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΣΥΝΗΜΜΕΝΑ ΑΡΧΕΙΑ