Η BMW ξεκίνησε να κατασκευάζει κινητήρες μοτοσικλετών και κατόπιν μοτοσυκλέτες λίγο πριν τον 1ο Παγκόσμιο πόλεμο. Η πρώτη επιτυχημένη μοτοσυκλέτα της εταιρίας μετά τα αποτυχημένα μοντέλα Helios και Flink, ήταν το μοντέλο "R32" το 1923. Είχε έναν ''boxer'' δικύλινδρο κινητήρα.
1923 BMW R32
Στην πραγματικότητα, το έμβλημα εξελίχτηκε από το στρογγυλό λογότυπο της Rapp Motorenwerke, από την οποία προέρχεται ως εταιρία η BMW.
Το σήμα της Rapp η σημαία της Βαυαρίας
Το λογότυπο της Rapp ήταν ο συνδυασμός του μπλε και λευκού των χρωμάτων της Βαυαρικής σημαίας το οποίο εξελίχτηκε τελικά στο τόσο οικείο σήμα της BMW. Να σημειώσουμε ότι το λογότυπο της ΒΜW δημιουργήθηκε πολύ πριν η εταιρία ασχοληθεί με κινητήρες αεροσκαφών.
Η εξελιξη του λογότυπου της BMW
O Max Fritz, ήταν ο αρχιμηχανικός της BMW που σχεδίασε, και μετέτρεψε τελικά τα σχέδιά του σε κινητήρες μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτων. Μέσα σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων σχεδίασε τον πλέον θρυλικό δικύλινδρο οριζόντιο κινητήρα που γνωρίζουμε σήμερα ως "boxer".
1921 Ο κινητήρας M2B15 που σχεδίασε ο Fritz
O Max Fritz
Ο κινητήρας αυτός ήταν η δεύτερη δημιουργία του Fritz που έβαλε τελικά την BMW AG σε ανταγωνιστική θέση. Ο πρώτος «boxer» κινητήρας ήταν ο M2B15, βασισμένος στην σχεδίαση της βρετανικής Douglas. Κατασκευάστηκε από την BMW το 1921-1922 αλλά χρησιμοποιήθηκε κυρίως από άλλες κατασκευάστριες εταιρίες, κυρίως την Victoria από την Νυρεμβέργη. Ο M2B15 είχε κάποια επιτυχία και έτσι η BMW την χρησιμοποίησε στην δική της Helios.
1922 H BMW Helios με τον πρώτο Boxer κινητήρα
Η BMW Εξέλιξε και κατασκεύασε επίσης έναν μικρό δίχρονο κινητήρα που εφάρμοσε σένα μοντέλο της που ονόμασε Flink για μικρό όμως χρονικό διάστημα.
1922 Το δίχρονο BMW Flint
1923 Το εργοστάσιο της BMW
Το 1923 η πρώτη "κατά μήκος του σκελετού" έκδοση του boxer κινητήρα κατασκευάστηκε. Ο Fritz σχεδίασε το 1923 την R 32 με έναν 486 κυβικών κινητήρα που απέδιδε 8.5 hp (6.3 kW) και έφτανε τα 95-100 km/h. Ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων βρίσκονταν σένα ενιαίο κομμάτι . Την εποχή εκείνη οι άλλοι κατασκευαστές μοτοσικλετών χρησιμοποιούσαν ένα σύστημα λίπανσης μίας ροής ενώ ο κινητήρας της BMW είχε ένα σύστημα λίπανσης ανακύκλωσης του λαδιού και κλειστού τύπου. Παρ' όλα αυτά δεν ήταν υψηλής πίεσης. Το ίδιο σύστημα χρησιμοποιήθηκε από την BMW μέχρι το 1969. Δεν ήταν ένα συνηθισμένο σύστημα μέχρι τουλάχιστον την εμφάνιση των γιαπωνέζικων μοτοσυκλετών την δεκαετία του 70. Μέχρι τότε οι περισσότεροι χρησιμοποιούσαν ένα εξωτερικό δοχείο λαδιού.
BMW R32 1923
Η R 32 έγινε η βάση για όλες τις μετέπειτα μοτοσυκλέτες της BMW με boxer κινητήρα. Η BMW κατεύθυνε τους κυλίνδρους του boxer κινητήρα προς τα έξω για καλύτερη ψύξη όπως νωρίτερα είχε κάνει η βρετανική ABC
Η R32 συνοδεύονταν επίσης από την μετάδοση της κίνησης στον πίσω τροχό με άξονα κάτι που συνέχισε μέχρι την παρουσίαση τηςF 650 το 1994.
Το 1937, ο Ernst Henne δημιούργησε μία 500 κυβικών BMW που έφτανε τα 279.83 km/h, παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας που κράτησε 14 χρόνια και επισκιάστηκε μόνο από τις εφευρέσεις του 2ου Παγκοσμίου πολέμου .Ο Ernst Henne πέθανε το 2005 σε ηλικία 101 χρονών.
Η R32 συνοδεύονταν επίσης από την μετάδοση της κίνησης στον πίσω τροχό με άξονα κάτι που συνέχισε μέχρι την παρουσίαση τηςF 650 το 1994.
Το 1937, ο Ernst Henne δημιούργησε μία 500 κυβικών BMW που έφτανε τα 279.83 km/h, παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας που κράτησε 14 χρόνια και επισκιάστηκε μόνο από τις εφευρέσεις του 2ου Παγκοσμίου πολέμου .Ο Ernst Henne πέθανε το 2005 σε ηλικία 101 χρονών.
1936 Ernst Henne
1937 O Ernst Henne καταρίπτει το ρεκόρ ταχύτητος[/center] Κατά τη διάρκεια του 2ου παγκοσμίου πολέμου οι μοτοσυκλέτες της BMW αντέγραψαν την Zundapp KS750 και απέδωσαν ιδιαίτερα ικανοποιητικά στο δύσκολο περιβάλλον της ερήμου της Νοτίου Αφρικής.
1939 Zundapp KS750
Στην έναρξη του πολέμου, ο γερμανικός στρατός είχε ανάγκη από όσο το δυνατόν περισσότερα οχήματα όλων των τύπων. Παρόλη την καλή συμπεριφορά των μοτοσυκλετών στην Ευρώπη γενικότερα, εκεί που φάνηκε η διαφορά της BMW ήταν στην έρημο, όπου οι άλλοι κινητήρες υπερθερμαίνονταν και βέβαια ούτε για συζήτηση οι δυσκολίες που αντιμετωπίζανε με την μετάδοση κίνηση με αλυσίδα στην άμμο.
1940 BMW R12 με πολεμικό εξοπλισμό
Επίσης κατά την διάρκεια του 2ου παγκοσμίου πολέμου, ο Αμερικανικός στρατός ζήτησε από τις εταιρίες Harley-Davidson, Indian, Delco, και Crossley να παράγουν μοτοσυκλέτες παρόμοιες με της BMW και συγκεκριμένα της R71.
1941 BMW R75
Έτσι η Harley αντέγραψε τον κινητήρα και την μετάδοση με άξονα της BMW μετατρέποντας απλά τις διαστάσεις από μετρικές σε ίντσες και παρήγαγε την 750 κυβικών Harley-Davidson ΧΑ του 1942.
1942 Harley Davidson XA
1945-1960
Το τέλος του 2ου παγκοσμίου πολέμου βρήκε την BMW στα ερείπια. Τα εργοστάσιά της έξω από το Μόναχο είχαν καταστραφεί από τις βόμβες των συμμάχων. Μόνο η μονάδα του Eisenach είχε μείνει ανέπαφη.
Το τέλος του 2ου παγκοσμίου πολέμου βρήκε την BMW στα ερείπια. Τα εργοστάσιά της έξω από το Μόναχο είχαν καταστραφεί από τις βόμβες των συμμάχων. Μόνο η μονάδα του Eisenach είχε μείνει ανέπαφη.
1945 Το εργοστάσιο στο Eisenach αμέσως μετά την κατάλυψή του απο τον κόκκινο στρατό.
Οι Σοβιετικοί που κατέλαβαν το εργοστάσιο το πακετάρανε ολόκληρο και το στείλανε σε κιβώτια στην Σοβιετική Ένωση στο Ίρμπιντ όπου ξεκίνησαν την κατασκευή της IMZ-Ural. Το εργοστάσιο της IMZ προμηθεύτηκε τα πάντα από την BMW κατόπιν αδείας από την συνθηκολόγηση της Γερμανίας και την δέσμευσή της μετά την ήττα της κατά τον «μεγάλο πατριωτικό πόλεμο». Μετά την λήξη του πολέμου, όπως συμφωνήθηκε, η BMW απαγορεύτηκε να κατασκευάζει μοτοσικλέτες !! Οι περισσότεροι από τους εγκεφάλους και σχεδιαστές της BMW κατέληξαν στην Αμερική και την Σοβιετική Ένωση όπου ασχολήθηκαν κυρίως με την κατασκευή κινητήρων αεροσκαφών, όπως έκαναν δηλαδή και κατά τη διάρκεια του πολέμου.
1945 Η Σοβιετική Ural της IMZ
Όταν άρθηκε η απαγόρευση της κατασκευής μοτοσυκλετών και οι σύμμαχοι ελέγχανε πλέον την Δυτική Γερμανία, η BMW έπρεπε να ξεκινήσει από το μηδέν.
Δεν υπήρχαν ούτε σχέδια, ούτε καν σκίτσα, μιας και όλα βρίσκονταν στο Eisenach. Οι μηχανικοί της εταιρίας έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τις μοτοσικλέτες που επιζήσανε του πολέμου, για να επανασχεδιάσουν τις μηχανές τους. Η πρώτη μεταπολεμική μοτοσυκλέτα που κατασκεύασε η BMW στην Δυτική Γερμανία ήταν η 250 κυβικών R 24 το 1948. Η R 24 βασίζονταν στην προπολεμική R 23, και ήτα η μόνη μεταπολεμική μοτοσυκλέτα της BMW χωρίς πίσω ανάρτηση.
Δεν υπήρχαν ούτε σχέδια, ούτε καν σκίτσα, μιας και όλα βρίσκονταν στο Eisenach. Οι μηχανικοί της εταιρίας έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τις μοτοσικλέτες που επιζήσανε του πολέμου, για να επανασχεδιάσουν τις μηχανές τους. Η πρώτη μεταπολεμική μοτοσυκλέτα που κατασκεύασε η BMW στην Δυτική Γερμανία ήταν η 250 κυβικών R 24 το 1948. Η R 24 βασίζονταν στην προπολεμική R 23, και ήτα η μόνη μεταπολεμική μοτοσυκλέτα της BMW χωρίς πίσω ανάρτηση.
1948 Η R24 χωρίς πίσω ανάρτιση
Το 1949, η BMW παρήγαγε 9,200 κομμάτια και μέχρι το 1950 η παραγωγή ξεπέρασε τις 17,000 μονάδες.
Η κατάσταση ήταν εντελώς διαφορετική στην πλευρά της Γερμανίας που ήλεγχε η Σοβιετική Ένωση στην Ανατολική δηλαδή Γερμανία και το εργοστάσιο Eisenach όπου παράγονταν οι R 35 και ελάχιστες R 75. Τελικά αυτό ήταν το εργοστάσιο που μετατράπηκε στην περίφημη EMW (Eisenacher Motoren Werke).
Η κατάσταση ήταν εντελώς διαφορετική στην πλευρά της Γερμανίας που ήλεγχε η Σοβιετική Ένωση στην Ανατολική δηλαδή Γερμανία και το εργοστάσιο Eisenach όπου παράγονταν οι R 35 και ελάχιστες R 75. Τελικά αυτό ήταν το εργοστάσιο που μετατράπηκε στην περίφημη EMW (Eisenacher Motoren Werke).
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να λειτουργούν δύο διαφορετικές εταιρίες της BMW μεταξύ των ετών 1945 και 1952. Μια στην Δυτική Γερμανία και μία στην Ανατολική Γερμανία.
Το 1952, η BMW παρουσίασε την πρώτη μεταπολεμική αγωνιστική μοτοσυκλέτα την R 68. Μόνο 1453 R 68 βγήκαν στην παραγωγή, δημιουργώντας ένα θρύλο και την πιο σπάνια μεταπολεμική BMW. είχε ένα κινητήρα 594 κυβικών που απέδιδε 35 hp.
Το 1952, η BMW παρουσίασε την πρώτη μεταπολεμική αγωνιστική μοτοσυκλέτα την R 68. Μόνο 1453 R 68 βγήκαν στην παραγωγή, δημιουργώντας ένα θρύλο και την πιο σπάνια μεταπολεμική BMW. είχε ένα κινητήρα 594 κυβικών που απέδιδε 35 hp.
1952 BMW R68 με τον 500άρι κινητήρα
Καθώς περνούσε η δεκαετία του 50 η αγορά της μοτοσυκλέτας βυθίζονταν. Το 1957, τρείς μεγάλοι ανταγωνιστές της BMW στην Γερμανία κλείσανε. Το 1954, η BMW παρήγαγε 30,000 μοτοσυκλέτες. Μέχρι το 1957, ο αριθμός αυτός είχε πέσει στις 5,500 μονάδες. Πάραυτα , μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 50, η BMW εξήγαγε 85% των boxer δυκύλινδρων κινητήρων της στις ΗΠΑ. Εκείνη την εποχή αποκλειστικός εισαγωγέας στην Αμερική της BMW ήταν οι Butler & Smith, Inc.
Στις 8 Ιουνίου 1959, ο John Penton οδηγούσε μια BMW R 69 από την Νέα Υόρκη στο Λος Άντζελες σε 53 ώρες και 11 λεπτά καταρρίπτοντας το παγκόσμιο ρεκόρ του Earl Robinson με μια Harley-Davidson που είχε διαρκέσει 22 ώρες περισσότερο.
Στις 8 Ιουνίου 1959, ο John Penton οδηγούσε μια BMW R 69 από την Νέα Υόρκη στο Λος Άντζελες σε 53 ώρες και 11 λεπτά καταρρίπτοντας το παγκόσμιο ρεκόρ του Earl Robinson με μια Harley-Davidson που είχε διαρκέσει 22 ώρες περισσότερο.
1959 Ο John Penton και η BMW R69 που δανείστικε από τον αδερφό του
1960-1984
Παρ όλες τις μεγάλες πωλήσεις της BMW στην Αμερική, η εταιρία αντιμετώπιζε μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Μόνο πουλώντας το τμήμα κατασκευής κινητήρων αεροσκαφών και την οικονομική στήριξη του Herbert Quandt, η BMW κατάφερε να επιβιώσει. Η μεγάλη στροφή ήρθε κατ αρχήν με την επιτυχία των αυτοκινήτων που άρχισε να κατασκευάζει η εταιρία.
Παρ όλες τις μεγάλες πωλήσεις της BMW στην Αμερική, η εταιρία αντιμετώπιζε μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Μόνο πουλώντας το τμήμα κατασκευής κινητήρων αεροσκαφών και την οικονομική στήριξη του Herbert Quandt, η BMW κατάφερε να επιβιώσει. Η μεγάλη στροφή ήρθε κατ αρχήν με την επιτυχία των αυτοκινήτων που άρχισε να κατασκευάζει η εταιρία.
1966 Ένα απο τα επιτυχιμένα μοντέλα της BMW το 1500
Από την αρχή η BMW κατασκεύαζε μονοκύλινδρες μοτοσικλέτες και η τελευταία ήταν το 1967 η R 27. Οι περισσότερες αυτών ήταν για χρήση με καλάθι. Από καιρό όμως αυτό έπαψε να είναι προτεραιότητα για τους αγοραστές που στρέφονταν σε πιο γρήγορα μοντέλα. Οι R 50/2, R 60/2, και R69S σημάδεψαν το τέλος των BMW με καλάθι. Από την εποχή εκείνη η R69S παραμένει η πιο επιθυμητή μοτοσυκλέτα με τον χαρακτηρισμό "/2" ("κάθετος 2") επειδή είχε πολύ μεγαλύτερο κινητήρα και πολλά άλλα προτερήματα στον σχεδιασμό της.
1968 BMW R69S με καλάθι